Ben je ondernemer en zet je gellak? Of wil je beginnen om klanten te ontvangen? Misschien zet je al wel langer nagels, maar denk je dat je niet genoeg winst maakt. Het is heel belangrijk als ondernemer om de waarde van je product te kennen. Dus in deze blog ga ik je meer vertellen over de kostprijs van gellak.
Onzeker
Geloof mij, als iemand het niet vanaf dag 1 perfect heeft gedaan dan ben ik het wel. Ik begon namelijk met het zetten van gellak voor een ‘introductieprijs’ van €7,50. So-wie-so dat ik daar alleen maar op achteruit ben gegaan. Maaaar, niet getreurd, na een paar weken ging ik naar 10 euro… Jaaaaa, dat was natuurlijk nog steeds lang niet genoeg.
Maar omdat ik nog op school zat en omdat ik er nog niet net zo goed in was als andere mensen om mij heen die ik bekeek op instagram en facebook, werd ik wat onzeker. En als je niet denkt dat andere mensen waarde zien in jouw eindresultaat, geef je het die waarde ook niet.
Dit zou je kunnen voorkomen door een paar momenten in de maand te plannen om bekenden je behandeling aan te bieden tegen de kostprijs. Maak ze duidelijk dat het is om wat snelheid en handigheid te krijgen in de behandeling. Ook kan je ze duidelijk zeggen dat deze prijs tijdelijk is.
Kostprijs berekenen
Dus in deze blog ga ik jullie helpen om in een paar makkelijke stappen je eigen kostprijs te berekenen.

- Hoeveel klanten heb je?
Voor het gemak van het berekenen zet ik alles om in ‘per klant’. Dit is voor mij het handigste, aangezien ik elke maand dezelfde hoeveelheid klanten heb.
Ik werk op maandag, woensdag en vrijdag overdag. Op donderdag werk ik een avond en op zaterdag een ochtend. In deze tijd kan ik 23 klanten helpen.
Een gemiddelde maand bevat 4.5 week. Dit zijn dus ongeveer 100 klanten naar beneden afgerond. Om mezelf iets in te dekken tegen klanten die afzeggen of plekjes die niet volkomen heb ik 3,5 klant afgetrokken van het totaal.
In het jaar 2020 loop ik 41 klanten mis wanneer ik alle nationale feestdagen mee tel.
Ik wil dit jaar 2 weken vakantie inplannen. Hierdoor loop ik nog eens 46 klanten mis.
100 klanten x 12 = 1200 klanten per jaar.
1200 – 41 – 46 = 1113 klanten per jaar.
1113 / 12 maanden = 92.75 klanten per maand.
92.75 klanten. Nu weet ik hoeveel klanten in ongeveer kan behandelen in een maand. Hierover kan ik mijn kosten gaan verdelen.
- Wat zijn jouw kosten?
Je gaat je kosten berekenen. Je kosten kan je splitsen in 2 delen. Vaste lasten, en variabele kosten.
Vaste lasten zijn de kosten die je maakt om jouw bedrijf up en running te houden. Denk hierbij aan de kosten voor een bedrijfsruimte, afschrijving van je apparatuur en bijvoorbeeld verzekeringen. We gaan alle kosten die we maken namelijk doorberekenen aan de klant.
Bedenk voor je zelf goed welke kosten jij maandelijks maakt. Voor mij is dat loon, maandelijks abonnement voor afsprakensysteem, kosten voor de website, huur van mijn ruimte, afschrijving van mijn meubels en afschrijving van mijn apparaten.
Afschrijving? Ho, wat? Afschrijving gebruik je om grote kosten te verdelen over meerdere weken, maanden of jaren. De behandelstoel die ik heb gekocht, wil ik namelijk een x aantal jaar gaan gebruiken. De afschrijving per klant kan ik berekenen door te bepalen hoe lang ik het hoop te gebruiken, en het aantal klanten die ik per maand wil behandelen.
Hieronder zie je een lijstje van een voorbeeld van maandelijkse kosten.
Loon – €1100
Huur – €231
Gas water licht – €19
Afschrijving behandelstoel – € 8.33
Afschrijving apparatuur – €4.17
Afschrijving meubels – €10.55
Kosten website – €12.50
Kosten online agenda – €18.50
Overige kosten – €40
Totale vaste kosten = €1443.60
Wanneer je dit verdeeld over je klanten per maand komt dit op €15.56 per klant.
Dan ga je de variabele kosten berekenen. Dit kan je doen door te noteren welke producten en spullen je allemaal gebruikt om een behandeling uit te kunnen voeren. De kosten per klant doe je bij het bedrag per klant op.
Wattenschijfjes 5st – €0.05
Celstofdeppers 6st – €0.06
Basecoat 1% – €0.11
Topcoat 2% – €0.22
Kleurlak 3% – €0.24
Alcohol 3ml – €0.05
Aceton 10ml – €0.05
Dental towel 1x – €0.03
Schoonmaakdoekje 3x – €0.03
Afschrijving materialen – €0.05
Totale variabele kosten = €0.89 per klant
De vijlen kopen mijn klanten bij mij, dus heb ik niet meeberekend in de kosten. Draag je een mondkapje of handschoentjes? Vergeet deze niet toe te voegen aan de kostprijs. Of misschien gebruik je duurdere producten dan ik in de salon gebruik. Let er ook op dat je wellicht meer afschrijving aan materialen hebt. Ik gebruik bijvoorbeeld geen elektrische vijl.
De totale kostprijs van gellak die ik nu heb aan een klant zijn als volgt.
€15,56 (vaste kosten) + €0,89 (variabele kosten) = €16,45 (totale kosten)
Je hebt nu de kostprijs van je behandeling bepaalt. Hier tel je de winst die je wilt maken per klant bij op. Dan heb je de vraagprijs van je behandeling uitgerekend.
Extra tips
Ik ga nu nog wat extra tips geven die ik zelf als startende ondernemer graag had willen weten. Nu ik al wat langer mijn eigen zaak run, ben ik vrij zelfverzekerd en draai ik mijn hand niet snel om voor moeilijk keuzes en het oplossen van problemen. Maar in het begin was dat wel anders.
- Verkoop nooit iets onder de waarde
Wanneer je vaak korting geeft of win acties organiseert, verlaag je een beetje de waarde van je product. Wanneer je mooie schoenen hebt gezien, maar je weet dat ze over een paar weken in de sale gaan, ben je eerder geneigd om even te wachten tot ze goedkoper zijn.
Een voorbeeld hiervan is als volgt. Voorheen gaf ik mensen korting als ik een last minute plekje vrij had. Omdat ik publiek wilde trekken, en ik liever iets verdiende dan niets. Maar ik merkte dat veel vaste klanten ook gebruik gingen maken van die last minutes. Hierdoor liep ik natuurlijk omzet mis. Nu los ik lege plekken op met een gewone last minute die ik aankondig op mijn instagram en Facebook pagina’s. Ook zijn er alleen soms winacties voor mijn bestaande klanten. Ik uit liever mijn dank voor hun loyaliteit dan dat ik klanten werf die na de gratis set vaak niet weer een afspraak maken.
- Wees duidelijk
Zorg dat je overal waar klanten je kunnen vinden, ze makkelijk naar de prijslijst kunnen worden verwezen. Hierdoor weten klanten waar ze aan toe zijn. Ook met de kosten voor eventuele extra’s als nail art of versteviging, maak ik klanten duidelijk dat dat niet bij mijn prijs in zit. Vertel ze vooraf aan de behandeling wat de totale prijs wordt. Dit voorkomt ongemakkelijke momenten aan het einde van je afspraak.
- Kijk om je heen
Bereken je je kostprijs van gellak en kom je op €17,50 voor een behandeling, maar zitten alle salons om je heen op 25 euro? Dan kan je gerust je prijs iets hoger inzetten dan de prijs die je hebt berekend. Anders loop je een hoop winst mis!
Dit was een beetje een andere blog dan je gewend bent, maar ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen uitleggen hoe je tot een kostprijs komt!
Heb je hier nog vragen over? Stel ze gerust hieronder in de reacties!
